Jak wynika z danych przedstawionych przez urząd statystyczny ONS (Office for National Statistics), w 2021 roku w Wielkiej Brytanii mieszkało niemal 700 tysięcy osób mających polskie obywatelstwo. Nic ma zatem nic dziwnego w tym, że przesyłki między Polską a Wielką Brytanią nadal krążą często. Nasi rodacy mieszkający na Wyspach kupują produkty w polskich sklepach internetowych, a Polacy z Warszawy, Poznania czy Krakowa chętnie wysyłają swoim bliskim z Anglii, Walii czy Szkocji upominki i prezenty. Co trzeba wiedzieć, chcąc wysłać paczkę międzynarodową na Wyspy Brytyjskie?
Spis treści
Paczka międzynarodowa – co trzeba wiedzieć?
Niezależnie od tego, czy wysyłasz paczki międzynarodowe jako osoba prywatna, czy przedsiębiorca, musisz wiedzieć, że takie wysyłki są kosztowniejsze niż dostawy krajowe, czyli na terenie Polski. Cena zależy przede wszystkim od tego, do jakiego kraju chcesz wysłać paczkę, oraz jakie ma ona gabaryty. Generalnie jednak wysłanie paczki do Holandii, Niemiec, Francji, Czech czy Włoch nie jest niczym skomplikowanym.
Wynika to oczywiście z faktu, że choć czysto technicznie, wysyłając towar za granicę, jest się eksporterem, regulacje Unii Europejskiej umożliwiają firmom swobodne transportowanie towarów między granicami państw członkowskich, bez konieczności dokonywania odprawy celnej czy posiadania faktury handlowej.
Problem polega jednak na tym, że obecnie Wielka Brytania w Unii Europejskiej się już nie znajduje i przez związek jest traktowana jako państwo trzecie. Przesyłki kurierskie między Polską a Wielką Brytanią są zatem obłożone zupełnie innymi regulacjami.
Paczki do Holandii, Francji i Niemiec a wysyłka do Wielkiej Brytanii – co zmienił Brexit?
Chociaż od wyjścia Brytyjczyków z Unii Europejskiej minęły już prawie dwa lata, wiele osób wciąż nie zdaje sobie sprawy z tego, jakie konsekwencje Brexit miał dla paczek międzynarodowych wysyłanych między Polską a Anglią, Szkocją i Walią (wyjątek stanowi Irlandia Północna, która nadal pozostaje w Unii Celnej). I to właśnie z tej niewiedzy biorą się późniejsze niemiłe zaskoczenia, frustracje i zwroty zakupionych produktów.
Od 1 stycznia 2021 paczka międzynarodowa wysyłana do Wielkiej Brytanii podlega odprawie i opłatom celnym. Do paczki należy dołączyć:
● W przypadku przesyłek handlowych: faktura handlowa w dwóch egzemplarzach, zawierająca między innymi dokładny opis i ilość towaru, kod taryfy celnej, deklarację pochodzenia towaru, czy brytyjski numer BN lub EORI;
● W przypadku przesyłek niehandlowych: faktura proforma w dwóch wersjach, potwierdzająca dane nadawcy i odbiorcy oraz dokładny opis paczki.
Więcej informacji na temat tego, co powinna zawierać paczka międzynarodowa GLS lub innego przewoźnika do Wielkiej Brytanii, znajdziesz na stronie internetowej gls-group.com.
Wysyłka paczek do Wielkiej Brytanii – koszty
Wysyłka paczek do Wielkiej Brytanii wiąże się nie tylko z dodatkowymi formalnościami, ale także kosztami. Do kosztów wysyłki należy zatem doliczyć następujące opłaty:
– podatek VAT importowy – w Wielkiej Brytanii obecnie wynosi on 20%;
– opłata celna – zależy ona od rodzaju towaru, który wysyłany jest z Polski oraz taryf ustalonych przez rząd.
W zależności od wybranego wariantu opłatami celnymi może zostać obarczony nadawca lub odbiorca paczki międzynarodowej.
Oferujesz dostawy międzynarodowe? Informuj o kosztach!
Dodatkowe formalności, a przede wszystkim niespodziewane koszty wysyłek do Wielkiej Brytanii, często powodują, że klienci zamawiający produkty ze sklepów z dostawą za granicę czują się oszukani lub zmanipulowani. Skutki tego – nawet jeśli oczywiste jest, że przedsiębiorca nie miał złych intencji – mogą być niestety bardzo dotkliwe. Można wymienić tu między innymi:
– zwiększenie liczby zwrotów, ponieważ okazuje się, że zakup był droższy, niż konsument się spodziewał;
– pogorszenie reputacji sklepu, co wynika z faktu, że standardowo konsumenci częściej dzielą się negatywnymi doświadczeniami z innymi niż pozytywnymi;
– obniżenie ocen w rankingach i opiniach, a także negatywne komentarze w social mediach czy wyszukiwarce Google.
Biorąc pod uwagę te konsekwencje, należy stwierdzić, że czytelne i wyraźne informowanie potencjalnych klientów o dodatkowych kosztach wysyłki towarów do Wielkiej Brytanii jest bardzo ważne – zarówno dla dużego sklepu, jak i niewielkiej firmy z branży e-commerce. W celu uniknięcia nieporozumień warto też informować internautów, że dostawa do Anglii, Szkocji czy Walii trwa nieco dłużej.
Paczka międzynarodowa? Skorzystaj z usług firmy GLS
Wybierając firmę kurierską, należy też upewnić się, że w ogóle obsługuje ona dostawy wykraczające poza Unię Europejską. Dostawcą godnym polecenia jest z pewnością międzynarodowa firma transportowa GLS, której rozwiązania logistyczne obejmują nie tylko Unię Europejską (z łatwością wyślesz tam paczkę między innymi do Holandii: https://gls-group.com/PL/pl/wysylanie-paczek/przesylki-miedzynarodowe/paczki-do-holandii), ale też do Wielkiej Brytanii. Firma GLS posiada punkty obioru i nadania w całej Europie, więc bez problemu dostarcza paczki do różnych krajów – i to w krótszym czasie, niż zdecydowana większość dostawców.